Briefadres

U moet ingeschreven staan in de gemeente waar u woont. De overheid kan zo met u in contact komen. Dat gebeurt in de Basisregistratie Personen met uw woonadres. Als u geen woonadres heeft, en u woont rechtmatig in Nederland, dan kunt u zich mogelijk inschrijven met een briefadres.

U kunt maar op 1 adres ingeschreven staan in de Basisregistratie Personen.

Woonadres

Een woonadres is het adres waar u woont. Dat kan uw eigen adres zijn of het adres waar u het vaakst overnacht.
Woont u tijdelijk bij familie of vrienden? Dan moet u zich daar inschrijven.

Briefadres

Een briefadres is meestal een tijdelijke oplossing voor als u in een instelling verblijft, dakloos bent of tijdelijk (korter dan 8 maanden) naar het buitenland gaat. U ontvangt via het briefadres alleen post.

Het adres dat u opgeeft als briefadres, is een woonhuis. Het kan geen postbusnummer zijn.
De hoofdbewoner of eigenaar van het adres moet zelf op dit adres ingeschreven staan, en u toestemming geven.

Voorwaarden

U kunt een briefadres krijgen als u aan 1 van deze voorwaarden voldoet:

• U bent dakloos of thuisloos.
• U woont maximaal 8 maanden per jaar in het buitenland.
• U vaart op een schip of hebt een ander beroep waarvoor u rondreist.
• U woont in een opvanghuis voor slachtoffers van geweld.
• U woont in een zorginstelling, jeugdzorginstelling of een gevangenis.
• U woont op een adres dat om veiligheidsredenen beter niet opgenomen kan worden als woonadres.

De hoofdbewoner woont zelf op dit adres en geeft u toestemming om zijn of haar adres als briefadres te gebruiken.

Een briefadres is geen postadres
Een postadres is alleen bedoeld om post naar toe te sturen of in ontvangst te kunnen nemen. U kunt u niet inschrijven met een postbusnummer in de Basisregistratie Personen.

Heeft u wel een woonadres maar wilt u hier liever geen post ontvangen? Dan kunt u bijvoorbeeld een postbus huren. Dit gaat niet via de gemeente. U kunt een postbus huren bij verschillende aanbieders.

Een briefadres geven

Het is belangrijk om het volgende te weten:
• U zorgt ervoor dat de post bij de persoon terecht komt die bij u een briefadres heeft.
• De gemeente kan u om informatie en documenten vragen die nodig zijn voor de inschrijving bij de gemeente. U bent verplicht daaraan mee te werken.
• U bent niet verantwoordelijk voor eventuele schulden van de persoon die bij u een briefadres heeft.
• Er zijn geen gevolgen voor uw bijstandsuitkering, huurtoeslag of zorgtoeslag.
• Er zijn geen gevolgen voor de gemeentelijke belastingen.

Een briefadres krijgen, wat zijn de gevolgen?

Overheidsinstanties ontvangen automatisch bericht van het briefadres. U moet het zelf doorgeven aan instanties buiten de overheid.

Een briefadres krijgen kan gevolgen hebben voor belastingen (bijv. fiscale- en toeslagpartnerschap), studiefinanciering, het aanvragen van parkeervergunningen of andere zaken. Of dit zich in uw situatie voordoet, moet u zelf nagaan. U kunt hiervoor zelf contact opnemen met de betrokken instanties.

Einde briefadres?

Heeft u (weer) een woonadres? Geeft u dit door aan de gemeente waar u gaat wonen (verhuizing). De gemeente stopt dan uw briefadres.
Heeft iemand anders op uw adres een briefadres en wilt u dit niet meer? U kunt u toestemming intrekken. Neemt u voor meer informatie contact op met de Klantenbalie.

Niet ingeschreven?

Iedereen die in Nederland woont, moet zijn ingeschreven. Bent u niet ingeschreven, dan heeft dit gevolgen voor uw recht op toeslagen en uitkeringen, studiefinanciering, stemmen en het krijgen van reisdocumenten of een rijbewijs.

Kosten

Het aanvragen van een briefadres is gratis.

Wat heeft u nodig om het aan te vragen

• Uw geldige identiteitsbewijs
• De ondertekende, schriftelijke toestemming van de briefadresgever
• Het identiteitsbewijs (of een kopie) van de briefadresgever

Vragen?

Neemt u voor meer informatie contact op met de Klantenbalie van de gemeente.