Mogelijk moet u een keer onverwacht of ongewild verhuizen. Misschien heeft u dan recht op een urgentieverklaring. Met een urgentieverklaring krijgt u voorrang op een huurwoning. U wordt dan bovenaan de wachtlijst geplaatst. Vanuit de gemeente kunt u een urgentieverklaring krijgen als u aan bepaalde voorwaarden voldoet. Zo moet er sprake zijn van een medische urgentie waardoor u moet verhuizen. Een medische urgentie betekent dat u onverwachte (niet-geplande) fysieke beperkingen heeft waardoor u niet meer in uw eigen woning kunt wonen. Bijvoorbeeld als u een ongeval heeft gehad.

Urgentieverklaring

De gemeente maakt samen met de woningstichting afspraken en mag in specifieke situaties een urgentieverklaring geven. Hierbij is het uitgangspunt dat iedereen zelf verantwoordelijk is om voor een eigen woonruimte te zorgen. Het is niet zo dat een gemeente voor een huis moet zorgen. Iedereen kan zich inschrijven bij een woningstichting voor een huurwoning. Dit kunt u hier doen via de website www.thuisinlimburg.nl. (Deze link gaat naar een andere website) U kunt een urgentieverklaring ook rechtstreeks bij Nester of Woonwenz aanvragen.

Waarschuwing: vraag géén urgentieverklaring aan via een bedrijf

Er zijn bedrijven die aanbieden om een dergelijke urgentieverklaring voor u aan te vragen. U moet dat bedrijf dan betalen voor die dienst. De gemeente Beesel werkt niet samen met deze bedrijven en ondersteunt zulke bedrijven niet. Ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en BNNVARA waarschuwen voor misleiding door deze bedrijven. U heeft namelijk geen bedrijf nodig om een urgentieverklaring aan te regelen.

Sociale urgentie

In sommige situaties wordt er gezocht naar een maatwerkoplossing voor huisvesting. Neem contact met op met Nester of Woonwenz voor meer informatie hierover.

Vragen?

Heeft u vragen over een urgentieverklaring? Neem dan contact op met het Samenlevingsloket. Stuur een e-mail naar samenlevingsloket@beesel.nl. Of bel 077 - 474 92 92 met een bericht voor het Samenlevingsloket. Een medewerker neemt zo snel mogelijk contact met u op.