Welke hulp en ondersteuning krijgt u via de Wmo?
Via de Wmo kunt u een maatwerkvoorziening krijgen om uw hulpvraag op te lossen. U krijgt een maatwerkvoorziening als er geen andere passende oplossingen aanwezig zijn.
Oplossingen
In dit overzicht staat een aantal oplossingen waar u mogelijk gebruik van kunt maken:
- Sport en bewegen:
- Financieel:
- Ondersteuning:
- Open inloop locaties
- Onafhankelijke clientondersteuning (Deze link gaat naar een andere website)
- Ouderenadviseurs (Deze link gaat naar een andere website)
- Algemeen maatschappelijk werk
- Winteropvang (Deze link gaat naar een andere website)
- Steunpunt eenzaamheid (Deze link gaat naar een andere website)
- Welzijn op recept (Deze link gaat naar een andere website)
- Klussendienst Synthese (Deze link gaat naar een andere website)
- Informatiepunt Beesel (Deze link gaat naar een andere website)
- Dementievriendelijke samenleving (Deze link gaat naar een andere website)
- Vervoer:
Maatwerkvoorziening via de Wmo
Helpen de andere oplossingen u niet genoeg om uw hulpvraag op te lossen? Dan krijgt u mogelijk een maatwerkvoorziening. Een maatwerkvoorziening is een voorziening die speciaal op uw situatie is afgestemd. Hieronder staat een overzicht van maatwerkvoorzieningen.
Hulp in het huishouden
Lukt het niet meer om uw eigen huis schoon te houden? Of lukt het u niet meer om uw eigen was te doen? Laat het ons weten.
We vinden het belangrijk dat onze inwoners in een schoon en leefbare woning kunnen wonen. Als u zelf uw eigen huis niet meer schoon kunt houden, gaan we samen met u in gesprek. Tijdens dit gesprek kijken we samen in hoeverre er andere oplossingen zijn dan hulp in het huishouden. Is het bijvoorbeeld mogelijk om de wasmachine hoger neer te zetten? Of kan een ander gezinslid u helpen?
Welke hulp in het huishouden kunt u bijvoorbeeld krijgen?
- Stofzuigen
- Dweilen
- Kleding wassen
- Stoffen
- Bed verschonen
- Binnenkant ramen wassen
- Keuken, badkamer en wc schoonmaken
U krijgt alleen hulp voor de volgende ruimtes in uw woning: woonkamer, keuken, slaapkamer(s), badkamer, wc, gang en trap. U krijgt geen hulp voor de buitenkant van uw ramen, uw tuin of balkon
Begeleiding/dagbesteding
U kunt 1 op 1 begeleiding krijgen of in een groep. Begeleiding in een groep is meestal dagbesteding.
U krijgt begeleiding om zelfredzaam te blijven of meer zelfredzaam te worden. U kunt ook begeleiding krijgen zodat u weer mee kunt doen in de samenleving.
Voorbeelden waarbij begeleiding of dagbesteding nodig kan zijn:
- Het aanleren (of versterken) van vaardigheden om bijvoorbeeld zelfstandig te kunnen gaan wonen.
- Het leren omgaan met lichamelijke en/of mentale beperkingen.
- Het zorgen voor een zinvolle daginvulling.
- Het mee kunnen doen in de maatschappij (het dagelijks leven).
- Het ontlasten van de mantelzorger.
- Het bieden van structuur en regelmaat wanneer dit zelf niet meer lukt.
Waar houden we rekening mee?
- Begeleiding en/of dagbesteding is alleen bedoeld voor volwassenen (18 jaar en ouder).
- Samen kijken we of er nog andere mogelijkheden zijn. Soms kunt u met uw vraag ook terecht bij het algemeen maatschappelijk werk of valt het onder de Zorgverzekering.
- Heeft u ondersteuning nodig bij uw financiën? Mogelijk kan een vrijwilliger van de thuisadministratie iets voor u betekenen? Er zijn verschillende andere oplossingen.
- Zijn er al andere professionals betrokken? Of is er mogelijk ook sprake van behandeling? Dan wordt gekeken hoe we het beste kunnen samenwerken.
- Vervoer van en naar de locatie van de dagbesteding kan voor u worden geregeld.
Logeren/respijtzorg
Bij respijtzorg gaat het om het (tijdelijk) ontlasten van een mantelzorger.
Wil uw mantelzorger een dagje weg of een week op vakantie? En zijn er geen andere oplossingen om de ondersteuning van uw mantelzorger te vervangen? Laat het ons weten.
We vinden het belangrijk om de mantelzorgers te ondersteunen waar nodig.
Welke ondersteuning kunt u mogelijk krijgen?
- Logeren: u verblijft dan een aantal nachten op een andere locatie waar de nodige begeleiding en/of zorg aanwezig is
- Hulp in het huishouden
- Dagbesteding
Respijtzorg is alleen bedoeld voor volwassenen (in de leeftijd van18 jaar en ouder).
Taxivervoer
Het taxivervoer wordt verzorgd door Omnibuzz. Dit taxivervoer is bedoeld om naar sociale bestemmingen te gaan als dat niet meer gaat met eigen vervoer, het openbaar vervoer of andere mogelijkheden.
Waar kunt u Omnibuzz voor gebruiken?
- Om op bezoek te gaan bij uw familie, vrienden of bekenden
- Om te blijven deelnemen aan een vereniging of sport
- Om een stad te bezoeken
Er is een maximum afstand waar Omnibuzz u naartoe kan brengen. Deze maximale afstand is ongeveer 20 tot 25 kilometer enkele reis vanaf uw woonadres.
Waar houden we rekening mee?
- We brengen uw reisdoelen in kaart.
- Het taxivervoer van Omnibuzz is niet bedoeld om van en naar het ziekenhuis te gaan.
- Het taxivervoer van Omnibuzz wordt structureel ingezet.
- Samen met u kijken we naar uw mobiliteit. Denk hierbij aan het gebruik van een fiets, auto of ander hulpmiddel.
- Kunt u nog reizen met het Openbaar Vervoer maar vindt u dit lastig? Misschien kan Kommee iets voor u betekenen. Kijk hier voor meer informatie over Kommee. (Deze link gaat naar een andere website)
- Mogelijk kunt u gebruikmaken van de Wensbus (PDF, 612.1 kB).
Woonvoorzieningen
Woonvoorzieningen zijn aanpassingen aan uw woning zodat u (zelfstandig) in uw woning kunt blijven. Mogelijk moet een ruimte van uw woning worden verbouwd zodat het voor u toegankelijk blijft. Denk bijvoorbeeld aan aanpassingen aan uw badkamer, toilet of keuken zodat u deze kunt blijven gebruiken. Of denk aan een aanpassing bij uw voordeur zodat u ook met een rolstoel uw woning in kunt.
Voorbeelden van woonvoorzieningen
- Een hellingbaan voor het opheffen van niveauverschillen (bijvoorbeeld bij een trapje voor uw voordeur of bij uw deuren in uw woning)
- Een automatische deuropener
- Douche- en/of toiletstoel
- Tillift
- Hoog-laag keuken
Kunt u toch niet in uw woning blijven wonen? Dan krijgt u mogelijk een vergoeding om te verhuizen.
Waar houden we rekening mee?
- U heeft deze voorziening langdurig nodig.
- Zijn er andere oplossingen mogelijk? Soms kan het zijn dat het anders inrichten van de woning kan helpen.
- Soms wordt ook de mogelijkheid om te verhuizen verder onderzocht.
- Wanneer het gaat om het traplopen, instappen in bad of douche en/of over de drempels stappen, dan houden we rekening met ouderdomsklachten. Was het te voorzien dat deze problemen zouden ontstaan en welke keuzes zijn er toen gemaakt?
Wilt u zich voorbereiden op de toekomst? Laat het ons weten. We komen graag een keer langs om samen naar uw woonsituatie te kijken.
Woonurgentie
Moet u onverwacht of ongewild verhuizen? Misschien heeft u dan recht op een urgentieverklaring. Kijk hier voor meer informatie over een urgentieverklaring.
Hulpmiddelen zoals een rolstoel
We vinden het belangrijk dat u zich zoveel als mogelijk zelfstandig kan verplaatsen. Zodat u zelf onder andere winkels te kunnen bezoeken, dagelijkse boodschappen te kunnen doen of andere mensen te kunnen ontmoeten. Soms gaat dit steeds moeilijker of lukt dit niet meer. Laat ons dit weten.
Voorbeelden van verplaatsingsmiddelen:
- Rolstoel: een handbewogen of een elektrische rolstoel
- Scootmobiel: een driewiel-scootmobiel met een maximale snelheid van 12 kilometer per uur
- Driewielfiets
- Aangepaste autostoel
- Aangepaste kinderwandelwagen
- Duofiets
- Rolstoelfiets
- Elektrische ondersteuning bij een fiets
Waar houden we rekening mee?
- We kijken samen naar uw reisdoelen en uw mobiliteit. Kunt u zich nog (al dan niet beperkt) verplaatsen? Hoe? Lopend, fiets of auto?
- Zijn er nog andere oplossingen? Denk daarbij aan het gebruik van een rollator. Een rollator koopt u zelf.
- Is er een Wlz-indicatie en woont u in een instelling? Dan kan het zijn dat uw vraag onder de Wlz valt.
- Soms vragen we een ergotherapeut om met ons mee te kijken.
- Soms zijn er nog extra aanpassingen nodig. Ook hier kijken we naar. Denk daarbij aan duwondersteuning of extra ondersteuning door rug beperkingen.
Voor de meeste vervoersvoorzieningen werken we samen met Medipoint. Medipoint zorgt dan ook voor onderhoud en reparatie. Heeft u hier vragen over? Neem dan contact op met Medipoint. Ga hier naar de website van Medipoint. (Deze link gaat naar een andere website)
Beschermd wonen
Heeft u hulp nodig bij het zelfstandig wonen? Of lukt het even niet om thuis te wonen? Laat ons dit weten. Samen kunnen we kijken welke passende oplossingen mogelijk zijn, waaronder beschermd wonen. Bij Beschermd wonen is er sprake van onderdak, toezicht en begeleiding. Het doel van beschermd wonen is dat u daarna weer zelfstandig kunt functioneren en wonen.
Waar kunt u beschermd wonen?
In de regio Noord- en Midden-Limburg zijn overal locaties voor Beschermd wonen. Er zijn verschillende beschermde woonvormen. We kijken welke beschermde woonvorm het beste past bij uw situatie. Dit betekent dat u mogelijk naar een andere gemeente in de regio moet voor het Beschermd wonen traject. De locaties voor Beschermd wonen in onze regio hebben hier duidelijke afspraken over gemaakt. U vraagt Beschermd wonen wel altijd aan bij uw eigen gemeente. Daarna wordt gekeken waar u het beste terecht kunt.
Waar houden we rekening mee?
- Een Bescherm wonen traject is alleen mogelijk voor inwoners met een leeftijd van 17 jaar en ouder.
- Zijn er nog andere oplossingen mogelijk? Denk daarbij aan individuele begeleiding.
- Is er sprake van de noodzaak om toezicht en begeleiding te krijgen?
Maatschappelijke opvang
Bent u dakloos? Of dreigt u uw eigen (t)huis kwijt te raken? Laat ons dit weten. Is de dakloosheid nog te voorkomen? Of zijn er andere mogelijke oplossingen? We denken graag met u mee en indien nodig kan er gebruik worden gemaakt van de maatschappelijke opvang.
Opvang kan ook nodig zijn wanneer iemand met grote spoed de woning heeft moeten verlaten, bijvoorbeeld door huiselijk geweld. Als iemand dan niet terug naar huis kan en nergens anders kan wonen, kan er opvang ingezet worden.
Waar houden we rekening mee?
- De opvang is bedoeld voor volwassenen in de leeftijd van 18 jaar en ouder.
- Is er sprake van huiselijk geweld? Dan wordt het onderzoek voor de toegang tot de maatschappelijke opvang gedaan door Veilig Thuis. Ga naar de website van Veilig Thuis voor meer informatie. (Deze link gaat naar een andere website)
Waar is de opvang?
In de regio Noord- en Midden-Limburg werken we samen met Moveoo en het Leger des Heils. Moveoo (Deze link gaat naar een andere website) regelt de opvang voor mensen die dakloos raken en die door geweld thuis opvang nodig hebben. Het Leger des Heils (Deze link gaat naar een andere website) helpt jongeren van 18 tot 27 jaar die dakloos raken.
Heeft u buiten kantooruren een hulpvraag die niet kan wachten? Bel Moveoo dan via 088 - 337 90 79.
Eigen bijdrage
U betaalt een eigen bijdrage voor de maatschappelijke opvang. De eigen bijdrage is een vast bedrag per maand. U betaalt de eigen bijdrage aan de maatschappelijke opvang zelf. U betaalt de eigen bijdrage zolang u gebruikmaakt van de opvangvoorziening.
De gemeente bepaalt de hoogte van de eigen bijdrage. Dit zijn de bedragen van de eigen bijdrage om gebruik te maken van de opvangvoorziening:
- Bent u 20 jaar of jonger? U betaalt €10,00 per dag. Dit bedrag verandert als u 21 jaar wordt.
- Bent u 21 jaar of ouder? U betaal €15,00 per dag.
U hoeft geen eigen bijdrage te betalen als u gebruikmaakt van de winteropvang, nachtopvang of acute opvang.
Woonurgentie
Moet u onverwacht of ongewild verhuizen? Misschien heeft u dan recht op een urgentieverklaring. Kijk hier voor meer informatie over een urgentieverklaring.
Maatwerkvoorziening via de Wmo aanvragen
Wilt u een maatwerkvoorziening via de Wmo aanvragen? Kijk hier voor meer informatie hoe dit werkt.
Eigen bijdrage
Het is mogelijk dat u moet betalen voor een maatwerkvoorziening. Dit wordt een eigen bijdrage genoemd. De eigen bijdrage is een bedrag waarvan de maximale hoogte wettelijk is vastgesteld. Het CAK bepaalt of u wel of geen eigen bijdrage moet betalen. Kijk hier op de website van het CAK voor meer informatie. (Deze link gaat naar een andere website)
De eigen bijdrage bij de maatwerkvoorziening van de maatschappelijke opvang is anders geregeld. Kijk hierboven bij de maatschappelijke opvang voor meer informatie over de eigen bijdrage bij maatschappelijke opvang.
Ons team
Het Wmo team bestaat uit Wmo consulenten, een mantelzorgondersteuner, een kwaliteitsmedewerker, beleidsmedewerkers en de backoffice.
Als inwoner heeft u contact met de Wmo consulenten en/of de mantelzorgondersteuner. Dit zijn de volgende medewerkers:
- Vera Jacobs, mantelzorgondersteuner
- Karin Strolenberg, Wmo consulent
- Carmen Dinghs, Wmo consulent
- Floortje Geven, Wmo consulent
- Edmee van Ewijk, Wmo consulent
Heeft u een vraag? Wij helpen u graag. Neem gerust contact met ons op. U kunt ons bereiken via het Samenlevingsloket. Stuur een e-mail naar samenlevingsloket@beesel.nl. Of bel 077 – 474 92 92 met een bericht voor het Samenlevingsloket. Een medewerker neemt zo snel mogelijk contact met u op.