Resultaten dienstverlenings- en communicatieonderzoek
dinsdag 8 april 2025
We willen de dienstverlening van onze gemeente blijven verbeteren. Daarom heeft onderzoeksbureau Invior het afgelopen jaar een onderzoek voor ons uitgevoerd over onze dienstverlening en communicatie. Het onderzoek bestond uit een vragenlijst en kwalitatieve groepsgesprekken met inwoners. Dit zijn de resultaten van het onderzoek.
Resultaten vragenlijst
In de afbeelding ziet u de belangrijkste resultaten van de vragenlijst. Met onder meer de gemiddelde rapportcijfers hoe inwoners de communicatie en dienstverlening beoordelen: een 6,6 voor Communicatie en een 7,1 voor Dienstverlening.
Download hier een pdf bestand van de infographic. (PDF, 582.6 kB)
Resultaten groepsgesprekken met inwoners
Naar aanleiding van de vragenlijst heeft onderzoeksbureau Invior verdiepende groepsgesprekken gevoerd met inwoners. In het najaar van 2024 zijn er 3 groepsgesprekken geweest. In totaal hebben 23 inwoners deelgenomen aan deze gesprekken. Dit zijn de belangrijkste conclusies van deze groepsgesprekken:
- Inwoners hebben vooral behoefte aan meer proactieve en transparante communicatie. Dit geldt voor zowel directe ontwikkelingen in hun leefomgeving als om gemeentelijke processen in het algemeen.
- Er is behoefte aan een verbeterde opvolging van vragen en verzoeken van inwoners en een betere bereikbaarheid.
- Er is behoefte aan meer gebruiksvriendelijke communicatiekanalen.
Adviezen om de dienstverlening en communicatie te verbeteren
Onderzoeksbureau Invior heeft 7 adviespunten opgesteld op basis van dit onderzoek. Deze 7 adviezen zijn in de afbeelding onderaan beschreven. De adviespunten geven een duidelijke focus waar we mee verder kunnen. Duidelijke, begrijpelijke en transparante communicatie blijft het uitgangspunt. Net als zorgen dat we zoveel mogelijk inwoners bereiken door de inzet van diverse kanalen (digitaal en fysiek). Daarnaast blijft het belangrijk dat inwoners zowel digitaal als fysiek hun burgerzaken kunnen regelen.
Hartelijk dank!
We willen alle inwoners die aan dit onderzoek hebben meegedaan van harte bedanken! Met uw inbreng kunnen wij onze dienstverlening en communicatie blijven verbeteren. Natuurlijk gaat er soms iets niet helemaal zoals het zou moeten. We doen onze uiterste best om het zo goed mogelijk te doen voor iedereen. En uw inbreng helpt ons om onze dienstverlening en communicatie te blijven verbeteren. Hartelijk dank voor uw inbreng!